כאבי גב תחתון פריצת דיסק ואישיאס – אבחנה וטיפול

ד”ר יעקב פוגלמן – מטפל בכאב גב תחתון פריצת דיסק ואישיאס. רופא -מרפאת כאב רמב”ם ומרפאת כאב קופת חולים לאומית .

כאבי גב תחתון פריצת דיסק ואישיאס הם בעיה רפואית וחברתית כבדת משקל שהיא אחת הבעיות  העיקריות האחראיות על נכות וסבל. בכלל האוכלוסיה הערכה היא כי 80 אחוז סיכוי שכאבי גב תחתון יופיעו פעם אחת לפחות במשך החיים. וכי כ 18 אחוז מהאוכלוסיה סובלים מכאבי גב תחתון ואישיאס בכל רגע נתון.  לפי דיווחים סטטיסטיים מארצות הברית 14 אחוז מאנשים אשר פונים למיון סובלים מכאבי גב תחתון מספר הנאמד ב 13 מליון והגורמים לכלכלה  הוצאות עצומות.

הטיפול המוצלח בכאבי גב תחתון תלוי בראש והראשונה באבחנה המדויקת של מקור הכאב. הציע את הסיבה  שכאב הגב נגרם ממקור של פריצת דיסק  עקב התנוונות  שלו ללא הקרנת הכאב לאורך העצב היוצא מעמוד השדרה. ההערכה היא ששכיחות כאבי הגב התחתון עקב פריצת דיסק  הינה בין 26 ל 42 אחוז .

מבחינה המוצא שלו  הדיסק בין החוליות  משמש  כתמיכה עיקרית בין 2 חוליות. חלקו הפנימי של הדיסק הוא חומר המורכב מחומר דמוי גלאטין . חלקו החיצוני של הדיסק מקיף את חלקו הפנימי של הדיסק . הגרעין הפנימי  מכיל  מעט סיבי קשים והרבה סיבים גמישים המסודרים בצורה מעגלית והשקועים בתוך  ג’ל  .הגל יוצר לחץ גבוה בתוך הדיסק ואחראי לתכולת המים הגבוהה בתוכו. 

הפריצה  של הדיסק תתרחש כאשר התוך שלו  הופך לבלתי תקין. יש לנו מספר גורמים אשר להם משקל : נטיה גנטית, עומס מיכני וגורמים תזונתיים. .למרות זאת לא ברור לגמרי התהליך  שבו  יש ירידה בכמות הנוזלים בדיסק הגורם לקושי עברת הלחץ האנכי הנוצר בעמוד החוליות כלפי הדיסק והופעת תסמונת האישיאס.

 

רקמת הדיסק שונה משאר רקמות הגוף בהיותה הרקמה הגדולה ביותר שאיננה מקבלת אספקת דם ישירה. לכן ההחלמה של רקמת דיסק מפגיעה או נזק שהתרחש בה מתבצעת מבחוץ  כלפי פנים הדיסק. בעזרת פאקטורי גדילה מסוגים שונים , תאים  נודדים לתוך הרקמה שאיננה מקבלת אספקת דם , משגשגים ולאט לאט  יוצרים מערכת כלי דם קטנים המעוררת תגובות דלקתיות מקומיות. תגובות אלו הן אחת מהסיבות העיקריות להתנוונות  הדיסק.

הדיסק הנורמלי מעוצבב ע”י סיבים תחושתיים. גורמים מיכניים אשר במצבים רגילים לא מגרים לפעולה את הסיבים הבאים אל הדיסק  של הדיסק יכולים במצבים מסוימים להשרות ולהעצים תגובה עצבית שאיננה פרופורציונאלית לגורם הכאב.  זה מסביר את העובדה מדוע דיסקים  מסוימים כואבים בעוד שאחרים כלל לא.

מבחינה אפידמיולוגית במחקרים מבוססים יש שכיחות של 26-42%  בחולים הסובלים מכאבי גב תחתון כשמקור הכאבים הוא בדיסק הבין חוליתי,ללא כל עדות לפריצת הדיסק .  מאידך עקב המורכבות והמספר הרב של הגורמים לכאבי הגב התחתון קשה מאד לקלינאי להעריך במדויק את מקור הכאב. מחקרים שניסו למצוא באמצעות MRI את הקשר בין עוצמת כאבי הגב התחתון וניוון של הדיסק נכשלו במציאת קשר שכזה.

טיפול:

הטיפול בכאבי גב תחתון פריצת דיסק ואישיאס היה מאז ומתמיד מוגבל לטיפול שמרני. כדי להעריך את יעילותם של טיפולים כלשהם  עלינו לדעת את המהלך הטבעי של כאב מסוג זה ללא טיפול. לאחרונה הראה מחקר שחלק ניכר מחולים הסובלים מכאבי גב עקב בעית דיסק סובלים מכאבים ממושכים . כלומר, חולים  צפויים לסבול מכאבי גב תחתון כרוניים העלולים להמשך זמן רב וללא הקלה בעוצמת הכאב.

ישנם מספר רב של טיפולים המיועדים להקלת כאבי גב תחתון , כאשר יש הסכמה מעטה בלבד  על הגישה הנכונה. הטיפול בתרופות  כולל משככי כאב , נוגדי דלקת ומרפי שרירים.

כאשר הטיפול השמרני נכשל , לעיתים קרובות משתמשים בזריקות אפידוראליות לכאבי גב תחתון כרוניים ממקור של הדיסק. היעילות של זריקות אלה  נמצא בויכוח.טיפול ב IMS יעיל במקרים רבים כאשר יש בעיה של תפיסת השריר סביב החוליות בעמוד השדרה .

טיפול פולשני נוסף מתבצע ע”י פגיעה בעצבוב הדיסק ע”י חימום .    עדויות בקשר ליעילות טיפול זה הן סותרות.  . טיפול זה החל ב 1996 ומאז בוצעו 2 מחקרים אשר הדגימו את חוסר יעילות טיפול זה בחולים בכאבי גב תחתון אלא בקבוצה קטנה ונבחרת של חולים.

שיטה נוספת BIACUPLASTY  שהינה שיטה פולשנית מינימלית. בשיטה זו מחדירים מכשיר היוצר חום בדיסק  האחורי ע”י RF. התוצאות הראשוניות של שיטה זו היו מבטיחות .

בשנים האחרונות מבוצעים ניתוחי קיבוע של עמוד החוליות במספרים גדלים והולכים במטופלים עם כאבי גב כרוניים . תוצאות הניתוחים אינן חד משמעיות בעבודות השונות שבדקו את יעילותן , והסיבוכים בעקבות הניתוחים אינם זניחים.

טיפולים נוספים אשר יתכן ויכנסו בעתיד הקרוב לשימוש קליני לאחר שלב ניסויי בחיות כוללים הזרקות של METHYLENE BLUEלתוך הדיסק הפגוע ויורידו את עוצמת הכאב  .  המטילן כחול הורס את קצות העצבים ומקל על הדלקת המתפתחת בדיסקים . כך שגם אם  אין שיפור במצב הדיסק עצמו הרי ההקלה בכאב תתרחש ותשפר את איכות חייהם של המטופלים .