כאבי כתף- כיצד לטפל?

כאבי כתף הם אחת הסיבות הנפוצות ביותר  לפנייה לרופאי משפחה אורטופדים וריאומטולוגים עקב  כאבים הנובעים ממקור של שריר –שלד ומערכת היחסים ביניהם . ההערכה של עד כמה נפוצים  כאבי הכתף בקרב המטופלים  מוערכת ב-12% עד 22% מכלל מקרי הכאב בשרירי שלדי המופנים לרופא המשפחה . מקור הכאב  יכול להיות עקב בעיה בשרירי הכתף  עצמם , במפרקים של הכתף או במערכת היחסים בין השרירים הגידים .

הכתף בגוף האדם בעל טווח תנועה הגדול ביותר ,  ומגוון תנועות שמאפשרות ליד לבצע מספר פעולות מדהים . מפרק הכתף הוא בעל מבנה אנטומי מורכב ומיוחד. בניגוד למפרקים האחרים בגוף האדם , תנועתיות  מפרק הכתף מוגבלת לא ע”י  העצמות, אלא הרקמות הרכות – הרצועות, הגידים והשרירים. זה מה שמאפשר למפרק הכתף טווח  תנועה של כמעט 360 מעלות.  ליכולת מופלאה  הזו יש מחיר, המתבטא ברגישות יתר לחבלות פריקות  ולבעיות נוספות .

פציעות ובעיות של כאבים בכתפיים נפוצות מאד אצל ספורטאים, המבצעים תנועות חוזרות של הזרוע מעל הראש, כמו בשחייה, כדורסל, וכו’. כמו כן יש מספר פעולות שמבצעים אנשי מקצוע שונים  הנאלצים לאמץ את הכתפיים , כמו עובדי ניקיון , סבלים או אפילו כאלה  שמעלים  סחורה בחנויות על על מדפים מעל גובה הראש. אך לא רק אלו סובלים מבעיות כתפיים. אצל לא מעט אנשים בגיל העמידה נוצרים כאבי  כתפיים מפאת שחיקה ובליה של המפרקים הרלוונטיים.

כאמור, מכיוון שמפרק הכתף הינו אחד המפרקים  המורכבים בגוף,אבחון נכון של הבעיה מהווה את המפתח לפיתרון הבעיה. דרוש רופא  מיומן, בעל הכרות מיוחדת עם מפרק  הכתף המיוחד  – על מנת לטפל בו היטב.

 בהערכת הכאב בכתף, מקורו והסיבות לו אנו רוצים להתייחס למספר גורמים :

1)      האם יש סיפור טראומטי ?

ברור שכאבים לאחר חבלה , טראומה שבר, פריקה, או חשד לקרע בגידים של שרירי מסובבי הכתף תקבל התייחסות אחרת משל אלה שהחלו ללא סיבה נראית לעין . הופעת הכאב במקרה זה הינה חריפה , אך יכולה להפוך לכרונית בהמשך. יש כמובן להתייחס אחרת לפריקה חריפה מאשר למקרים כרוניים. יש לחפש כמובן שטפי דם באזור הכתף לאחר חבלות או קרעים חריפים

2)      האם יש בסיפור החולה לרמז למחלות נוספות ? אוטם שריר הלב או בעיות בפסגת הריאה או בעיות בכיס המרה יכולות להקרין ולגרום לכאב כתף , ולכן צריכה להתבצע הערכה מדוקדקת ע”י הרופא על מנת לאבחן בעיות אלו שהן למעשה כאב המושלך מאברים אחרים אל מקום הכתף.

3)      האם יש הקרנה משרירים אחרים בסביבת הכתף? שרירים רבים בצוואר למשל יכולים לתת הקרנה לכתף . שרירי ה SCALENES יכולים להקרין לכתף אך הבעיה ופתרונה נמצאת בצוואר ושם צריך לטפל בה . לתופעה חשובה זו קוראים : SOMATIC REFFERED PAIN והיא מהווה את אחת הסיבות העיקריות לכאבי הכתף.

4)      האם יש בעיה בשרירי הכתף עצמם ?

כמובן שבעיה בשרירי הכתף עצמם : הדלטואיד , הסופרא והאינפראספינאטוס , הביספס , הסובסקאפולריס והטרז מינור יכולים ליצור כאבי כתך שמקורם מקומי.

לשם כך אפשר ללמוד מספר פעולות פשוטות על מנת לאבחן את בעיות הכתף:

הסתכלות :   בהסתכלות ניתן להעריך את מצב כתף אחת  בהשוואה לכתף הנגדית. יש צורך בהפשטה מלאה של הפציינט . ניתן להסתכל על דלדול שרירים כאשר הכאב נמשך תקופה ארוכה והדבר נובע מחוסר שימוש בשריר , פגיעה בעצב האקסילרי, דלדול שרירים המהווים חלק משרירי מסובבי השרוול . תפיחות  הכתף יכולה להעיד על בעיה  דלקתית במפרקים  , גידולי רקמות  רכות  או ממקור של עצם. אבל, הסיבה השכיחה ביותר של הבדלים בין הכתפיים הם קיצור או התארכות השרירים על רקע מיופאציאלי.

ההסתכלות על תנועתיות הכתף  עדיף שתתבצע מאחור אך גם בהסתכלות לפנים כאשר הפציינט עומד מול המטפל  ואז ניתן גם לבחון את החלק הקדמי של הכתף ואת הבעות הפנים. בהסתכלות מאחור ניתן לראות הפרעה בטווחי התנועה , לשים לב מאיזה זווית מופיע הכאב והיכן מתחילה ההגבלה בתנועה . Winging Scapula ניתן לראות באזור הגב  הן בהרמת הכתף והן בהפעלת כוח לדחיפה מול קיר. Winging Scapula נובע בעיקר מחולשה של שריר הסרטוס אנטריור ופגיעה בעצב ה -Long Thoracic .ניתן לראות האם הסקאפולות מופיעות באופן סימטרי מ 2 צידי הגב ואת הרווחים בינם לבין עמוד החוליות שווים ובמסגרת הנורמה . רווחים גדולים מידי מעידים על חולשת הרומבואידים או קיצור שרירי החזה הקדמיים (פקטוראליס מיגור ) .