כאבי ראש בהריון

בנשים בהריון עלול להתפתח כאב ראש מסיבות שונות, חלקן קשור לשינויים מטבולים המתרחשים בהריון, לדוגמא, אנמיה, עליה ברמת הקרישיות של הדם, או עליה חריפה בלחץ הדם.גם השינויים ההורמונליים יכולים לגרום לשינויים בדפוסים של כאבי ראש קודמים . לכן כאשר מתפתח כאב ראש חדש באשה בהריון יש לפנות לרופא, לדווח על הכאב ולהיבדק.

אבל, סביר מאד להניח שמדובר בכאב ראש הנובע ממתח שרירי. רוב רובם של הכאבים בזמן ההריון( כ 85% מהם)נובעים ממקור שרירי .

לאחרונה שאלו אותי מה הסיבות לכאבי ראש בהריון ומה הטיפול:

מקרה שבטיפולי: אשה בת 33 סבלה מכאבי ראש כרוניים במשך 16 שנה. הכאבים ליוו אותה כפעמיים בשבוע ככאבים עזים ביותר סביב בעין הימינית מקרינים עד לקודקוד. שנצרכה לבקר מספר פעמים רב בחדרי מיון ולקבל על רקע תסמונת כאב עז תרופות ממשפחת האופיואידיים.הכאבים החלו באופן עצמוני ללא סיבה נראית לעין. לפני שנה הכאבים החמירו מאוד, לבשו אופי מעיק ביותר ולא הרפו ממנה במנוחה או בפעילות. היא כבר ביקרה אצל מספר רופאים רב ובדיקות ההדמיה לא נמצא דבר.

בבדיקה פשוטה יחסית אני מוצא רגישות עצומה מעל מספר שרירים באזור הצואר האחורי והקדמי.לחץ על נקודות אלו גורם לכאב עז המחקה באופן מדויק את הכאב שהיא מכירה.בדיקות נוספות מאששות את האבחנה.
הטיפול כלל גירוי תוך שרירי IMS, וסוג מסוים של מסאג עדין הגורם שחרור המתח במעטפת השריר . לאחר שני טיפולים המצב היה כבר כמעט תקין לחלוטין-בטיפול הרביעי נעלמו הכאבים לחלוטין. הטיפול קרה לפני שנה ומאז משוחררת מהכאב .
טיפול: אני עורך תשאול מתאים ובדיקה גופנית מדוקדקת. באם האבחנה היא בעיה שרירית , אני בד”כ מבצע הרפיות מתח של השרירים ( מתיחות עדינות) יחד עם טכניקה טיפולית הנקראת IMS . זוהי טכניקה אשר פותחה ושוכללה בעשורים האחרונים בה מוחדרות מחטי דיקור זעירים לשרירים המעורבים תוך גירוי של השריר. גירוי זה גורם להפעלה מחדש של השרירי- מאין “reset” של המערכת.
פירוש השם הינו “גירוי תוך שרירי” או באנגלית “intramuscular stimulation”.

מה קורה ברמה השרירית?
ניתן לדמות שרירים ועצבים למעגל חשמלי בו העצבים מייצגים את חוטי החשמל ואילו השרירים מדמים את המכשיר החשמלי.
כתוצאה מפגיעות ותהליכי בלאי ושינויים הורמונאליים בהריון , השרירים מתחילים לעבור תהליך “קצרים חשמליים”, דבר המתבטא בכיווץ וקיצור שלהם. קיצור השרירים הולך ונעשה כרוני ומופיעה נוקשות שרירית וכאב.

נשים רבות בהריון מדווחות שהם “תקועות” או “רגישות בצואר שלא במקום” כתוצאה מן השרירים המקוצרים אשר מגבילים את התנועה התקינה של המפרקים בעמוד השדרה ובראש.זרימת דם נפגעת, חומרי פסולת ורעל מצטברים בתוך השרירים ותפקודם נפגע.

כאשר כאב מתמשך זמן רב, מתפתחים מספר שינויים במנגנון הפעילות השרירים. אפילו אם יש גורם ידוע לכאב, כגון פריצת דיסק צוארי , השרירים הסביבתיים מתכווצים בנסיון “להגן” על האזור הפגוע. שרירים אלו מפתחים אזורים קטנים בתוכם בשם “נקודות הדק” או trigger points, כשחלקים אלו של השריר יכולים להשאר במצב של התכווצות למשך חודשים .

כאשר מטופלת מספרת לרופא שלאחר שקמה משינה היא סובלת מכאבי ראש ברקות ואולי גם בצואר היא מתארת מצב בו הפעילה עומס אדיר על שריר יחסית קטן (sternocleidomastoid). שריר זה אינו מסוגל לשאת את כל העומס שהופעל עליו ולכן מתפתחת ‘תפיסת שריר חריפה’ שיכול לגרום לכאבים עזים שמקרינים לראש .

בדרך כלל חלה הקלה כעבור מספר ימים עד שבוע והכאב פג לחלוטין, אולם במקרים מסוימים הכאב עלול להימשך תקופה ארוכה

ולגרום לסבל רב.

היתרונות בטיפול שיטת IMS לנשים בהריון

1) מונעת שימוש בתרופות נוגדות כאב האסורות בהריון

2) יעילה באופן מיוחד ומונעת סבל במצב רגיש כמו הריון

3) מבוצעת ע”י רופא שהתמחה בתחום