כאבי גב ופריצות דיסק

פריצת דיסק היא אחת מבעיות הגב הנפוצות והחריפות ביותר. שכיחותה גבוהה בקרב גברים ונשים, מבוגרים וצעירים כאחד.

מדובר בפגיעה במבנה הרך שמקשר בין חוליות עמוד השדרה ומיועד לבלום זעזועים, לספוג מאמצים ולאפשר את גמישות הגב בזמן תנועה ומאמץ. הדיסק שבין החוליות בנוי מטבעות סחוס אשר מקיפות ומחזיקות נוזל צמיג ככרית. בשעת מאמץ מופעל לחץ על המבנה וכאשר הלחץ גבוה מדי הטבעות המקיפות נפגעות. בעקבות מאמץ קבוע ותנועות שוחקות שחוזרות על עצמן, ולאורך זמן, הפציעה מחריפה ומתפתחים כאבים. פריצת דיסק היא מצב בו הדיסק נלחץ באופן משמעותי בין 2 חוליות והנוזל הצמיג נדחק דרך האזורים בהם נמצאים עצבים היוצאים לגפיים. במצב כזה נוצר לחץ על קצוות עצבים ולעיתים – גם על חוט השדרה ועצבים אשר מסתעפים ממנו אל הגפיים ואל מקומות נוספים.

הסיבה לפריצת דיסק:

הסיבה לפריצת דיסק היא קיום לחץ ממושך וחזק על הדיסק משני צידיו. הסיבה העיקרית והחשובה ביותר ללחץ על הדיסק הוא התקצרות והתכווצות שרירי הגב התחתון.זוהי הסיבה ליותר מ- 85% מהמקרים של לחץ על הדיסק. ללא שחרור שרירי הגב התחתון הסיכוי לשיפור משמעותי – נמוך.

פריצת דיסק של הגב התחתון נפוצה ביותר והסיכוי להתפתחותה גדל כאשר ברקע עודף משקל, חולשת שרירים, תנועה לא ארגונומית או הרמת משאות כבדים.

טיפול בפריצת דיסק:

הטיפול בפריצת דיסק באמצעות הרפואה המערבית והדיקור הקנדי החלה בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת. נושא הדגל שלה הוא פרופסור צן גאן, שהוא אבי התורה המודרנית של טיפול מהפכני זה. הדיקור הקנדי IntraMuscular Stimulation)) מניב תוצאות מצויינות, והוא מתמקד בכמה מישורים בהתאם לחומרת הבעיה. לב הטיפול הינו הפגת הכאבים ע”י שחרור השרירים המקוצרים, ריפוי המצב הדלקתי, חיזוק ואיזון מערכת השרירים שתומכים בגב באמצעות הדיקור והדרכה לתרגול בבית לשם חלוקת מאמץ נכונה שתמנע את הישנות הבעיה. אמצעים נוספים מותאמים אישית בהתאם לאבחנה האישית של האדם ומצבו הגופני המיוחד. במקרים מסוימים, כאשר מתרחשת פריצת דיסק קלה והדיקור הקנדי ניתן בהקדם, מתאפשרת החלמה של המבנה השרירי והדיסקאלי הפגוע. ככלל, נמצא שהטיפול בדיקור הקנדי מועיל מיידית ועד 2-3 טיפולים במקרים חריפים, ולאחר-5-6 טיפולים במקרים כרוניים, הטיפול בדיקור הקנדי אף מונע את החרפת הבעיה והישנותה למשך שנים רבות.