כאבי גב והטיפול המשולב בשיטת IMS

כאבי גב והטיפול המשולב בשיטת IMS מציע פתרון מהיר ויעיל לסוגים רבים של כאבי גב.

ניתן לתאם תור למרפאה כאן

פריצת דיסק:
פריצת דיסק היא אחת מבעיות הגב הנפוצות והחריפות ביותר. שכיחותה גבוהה בקרב גברים ונשים, מבוגרים וצעירים כאחד.

מדובר בפגיעה במבנה הרך שמקשר בין חוליות עמוד השדרה ומיועד לבלום זעזועים, לספוג מאמצים ולאפשר את גמישות הגב בזמן תנועה ומאמץ. הדיסק שבין החוליות בנוי מטבעות סחוס אשר מקיפות ומחזיקות נוזל צמיג ככרית. בשעת מאמץ מופעל לחץ על המבנה וכאשר הלחץ גבוה מדי הטבעות המקיפות נפגעות. בעקבות מאמץ קבוע ותנועות שוחקות שחוזרות על עצמן, ולאורך זמן, הפציעה מחריפה ומתפתחים כאבים. פריצת דיסק היא מצב בו הדיסק נלחץ באופן משמעותי בין 2 חוליות והנוזל הצמיג נדחק דרך האזורים בהם נמצאים עצבים היוצאים לגפיים. במצב כזה נוצר לחץ על קצוות עצבים ולעיתים – גם על חוט השדרה ועצבים אשר מסתעפים ממנו אל הגפיים ואל מקומות נוספים.

להמשך קריאה

כאבי גב תחתון:

כאב גב תחתון הוא כאב שמורגש החל מאזור החוליות המותניות התחתונות, חוליות העצה ועצם העצה. לעיתים הוא מלווה בכאב שמוקרן לאזור העכוז ו/או לאורך אחת מהרגליים.

עמוד השדרה התחתון מורכב מחמש חוליות, מעצמות העצה והזנב ומעצמות האגן. הוא מונח על גבי שני ראשי עצמות הירך. בתנועת הליכה או ריצה נע עמוד השדרה בתנועה פיתולית לימין ולשמאל לכל אורכו, מעצם העצה והזנב ועד לצוואר העליון. חמש החוליות המותניות מורכבות על עצם העצה בתוך מעטפת שרירים, גידים ורקמות תומכות, עצבים וכלי דם. כל חוליה נעה על שלושה צירי תנועה ומחוברת לחוליה הבאה בשלושה מפרקים. בין כל שתי חוליות יש מפרק דיסק שעשוי מחומר סיבי חזק המכיל כמות גדולה של נוזל, שמשמש כבולם זעזועים ומאפשר גמישות ותנועה לחוליות. חוט השדרה, היוצא מהמוח ומעצבב את גופנו, עובר דרך התעלה המרכזית, העוברת לאורך החוליות.

אזור הגב התחתון נושא בעומס רב, מאחר שדרכו עובר משקל הגוף באדם הזקוף, ומתאפשרת בו תנועה רבה, שרק מוסיפה בכך עומסים למקום.

70%-80% מהסיבות לכאב גב תחתון הן שריריות מכאניות. מיעוט הבעיות נוצרות ע”י מחלה ניוונית. היצרות תעלת השדרה ושינויים בדיסק הבין חולייתי – הינן תופעות המביאות להתייבשותו של הדיסק ולכן לירידה ביכולתו לעמוד בעומסים מכאניים

מניסיוני, הסיבה השכיחה ביותר של כאבי הגב התחתון היא הבעיה השרירית. עבודה יתרה של השרירים גורמת לעלייה בטונוס השרירי, ובטווח הארוך לירידה באספקת הדם ולעלייה בריכוז חומצת החלב.

הגורם השרירי – שרירים בגב התחתון ובאזורים אחרים בגוף, שבהם המתח השרירי גבוה, משפיעים על הופעת כאבי הגב. שרירי הבטן עוזרים בתמיכה ויציבות של הגב. במצב שבו שרירים אלה אינם חזקים, הסיכוי לכאבי גב תחתון עולה. שרירי הגב התפוסים גורמים ללחץ על מבנים מכאניים אחרים כמו פרקי החוליות, והדיסקים הבין חוליתיים.

דוגמא לכאבי גב תחתון ממקור שרירי:

א. אשה כבת 42, סובלת מכאבים קשים מזה כשנה וחצי, שהחמירו לאחרונה. הכאבים החלו לאחר החלקה ונפילה במדרגות במקום עבודתה. בתשאול מדויק, התברר כי בזמן הניסיון להתייצבות ומניעת נפילה, היא חשה בכאב ”כאילו משהו נקרע”, בעיקר באזור בטן שמאלית תחתונה וקדמת הירך השמאלית. היא הופנתה לחדר מיון, צולמה ולא נמצאה סיבה לכאביה. לאחר מכן החל להופיע גם כאב בגב התחתון, והועלתה מחשבה על פריצת דיסק לומברי. הכאב היה בעיקר בקדמת הירך ובבטן התחתונה ומעט בגב התחתון, ללא הקרנה מעבר לירך. בבדיקה הגופנית לא נמצא קיפוח נוירולוגי, ובבדיקות ההדמיה – ללא ממצא.

לבדיקה במרפאתי הגיעה כפופה, כואבת ועם גב המוטה ימינה. בבדיקה נמצאה כסובלת מ”תסמונת הפסואס”.

מהי “תסמונת הפסואס” ?

הכאב יכול להופיע באופן חד, במיוחד לאחר עומס יתר, כגון במקרה המתואר לעיל. כאב יכול להופיע גם ללא אירוע מקדים. האנמנזה אופיינית מאוד: החולה מכופף במותן ומתקשה להתיישר. לעתים קרובות החולים מתארים קושי לצאת ממכונית, במיוחד לאחר נהיגה ארוכה. יש נטייה לעמידה של סימן שאלה ובבדיקה : אין ממצאים נוירולוגיים.

בבדיקת השרירים יש חולשה בפלקציה של הירך- בעיקר כנגד התנגדות, שיכולה לגרום לכאב עז בגב ולאורך קדמת הירך.

הכאב הוא אירוע פיזי ונפשי כאחד. מחקרים טוענים לקיומו של קשר בין אי נוחות פסיכולוגית לכאב גב. גורמים כמו מתח נפשי עלולים לעורר כאב כתוצאה מהגברת מתח בשרירים, שהופך בסופו של דבר לכאב, בשל הצטברות חומרי פסולת בשריר. לכן גם בטיפולים קונבנציונליים ממליצים היום על טכניקות הרפיה למיניהן וטיפול להרפיות שרירים שישולבו בטיפול בכאבי גב.

כאב הגב עלול להיות קשור לאיברים שאינם נחשבים לקשורים ישירות לעמוד השדרה, למשל כאב גב תחתון כתוצאה מכיב בתריסריון, דלקת בלבלב או בעיה בלב. במקרים האלה הכאב מוקרן אל הגב ואינו נובע ממנו ישירות. בנוסף יש לציין שגם הרדמה אפידורלית עלולה לגרום לכאבי גב חזקים.

עלינו לזכור שישנם מספר גורמי סיכון לכאבי גב תחתון, ביניהם עישון כבד, בעיות בכלי דם, עודף משקל, עבודה פיזית קשה שנעשית בתנועות קבועות, כושר גופני ירוד, חוסר סיפוק בעבודה, מצוקה פסיכולוגית ובייחוד תסמינים של דיכאון.