כאבי כתף – תסמונות ומחלות שכיחות בכתף

הגורמים לכאבי כתף שונים ומגוונים בהתאם להיסטוריה הספציפית של כל מטופל ומטופל. החל מבעיות שריריות המקרינות למפרק הכתף כמו בעיות בשרירי הסקלניוס למשל  ועד לבעיות מקומיות  במפרק הכתף . הבעיות השכיחות של המפרק הם:

  • דלקת בשרירים ובגידים של  הכתף –  כגון תסמונת הצביטה והכתף הקפואה .
  • קרע חלקי/מלא של גיד או שריר הפועל בסביבת  הכתף.
  • שחיקה עקב שימוש יתר  ניווני תלוי גיל  של מפרק הכתף.
  • ·         בדיקות הדמיה של הכתף
  • ·         צילום רנטגן

הבדיקה הראשונה, החשובה וההכרחית של הכתף היא צילום הרנטגן של הכתף . צילום הרנטגן יכול לגלות בעיות  רבות בכתף כגון : שינויים ניווניים במפרק הכתף וכמו כן בעצם השכמה עצמה . יכולות להתגלות  הסתיידויות של גידים ואחרות , גידולי עצם ורקמות אחרות ושינויים במפרק עצמו  על רקע קרע של מסובבי השרוול. צילום הרנטגן הרגיל  הוא: AP,כלומר מקדימה אחורה . כמו כן נדרשים צילומים של  סיבוב כלפי פנים של מפרק הכתף ובבית השחי . כאשר קיימת הגבלה ניכרת בתנועתיות הכת  של הכתף (כמו בכתף קפואה) קשה יותר לבצע  צילום דרך בית השחי  של הכתף.

 

טיפולים קונבנציונליים:

  • מתן משככי כאב ונוגדי דלקת לבעיות של כאב ודלקות גידים במפרק הכתף.
  • ניתוח פולשני במקרה של קרעים מלאים של שרירים, גידים או טבעת הסחוס.
  • שיפור התנועה וחיזוק השרירים התומכים בכתף על ידי תרגילי פיזיותרפיה.

 

תסמונת הצביטה של מסובבי השרוול (Impingement Syndrome)

Untitled-3

 

Normal anatomy of the shoulder.

4 שרירים נמצאים ואחראים על סיבוב הכתף יכולים לגרום לבאעיות ממספר כיוניים:

    גידי השרירים יכולים להינזק או להידלק. *

*     הבורסה – אותו שק המסכך בין חלקי הכתף השונים כפי שמופיע בציור עלול להתנפח ולקבל דלקת תוך כדי גרימת כאבי כתף .

*     וכמו כן תסמונת הצביטה של הכתף  כאשר המרוח בין הגבשושית הגדולה של ההומרוס לאקרימיון מוצר מאד וגידי השרירים מסובבי השרוול נלחצים ו”נצבטים” .

כתוצאה מצביטה זו נוצר כאב הנובע מתפיחות גידי השרירים המסובבים. התסמונת שכיחה אצל אתלטים צעירים ואנשים בגיל העמידה . אתלטים היוצרים תנועות מעל לראשם כמו שחיינים כדור עף ושחקני טניס הם פגיעים לבעיה באופן מיוחד. כאלה המרימים משקלות לעל גובה הכתפיים גם הם יכולים להיות רגישים במיוחד. לעיתים לא נדירות מידי לא ניתן למצוא כלל את סיבת הכאב.

כתוצאה מכך יש כאב באזור הכתף שתחמיר בזמן הרמה אבדוקטיבית של היד וגם תוך ביצוע מבחני     פרובוקציה של הגידים כמפורט במאמרים הקודמים.

בתחילה הכאב הקל מופיע גם בתנועה וגם במנוחה ויכול להקרין לצד  האמה של היד. לאחר מכן תתכן החמרה משמעותית של הכאב באם לא מופסקת הפעילות הגופנית שתורמת לתסמונת הצביטה . בהמשך תתכן הגבלה בתנועתיות הכתף עד כדי קושי ברכיסת חזייה אצל נשים והרמת חפצים מעל לראש. באופן אופייני הכאב מופיע בפתאומיות  ותתכן רגישות רבה בכתף.

בבדיקות ההדמיה של צילום הרנטגן במקרה זה לא נראה רבות מכיוון שבדיקה זו איננה מגלה בעיה ברקמות רכות . MRI ן US של הכתף יכולות לגלות בעיות ברקמות רכות ולכן מומלצות במקרה זה.

טיפול.

מטרת הטיפול הוא להפחית את הכאב ולהחזיר את פונקצית התפקוד לכתף .

טיפול לא ניתוחי לתסמונת הצביטה

  • התאמת פעילות והימנעות מפעילות חוזרת ספורטיבית או תעסוקתית מעל לגובה הכתף.
  • טיפול במשככי כאב ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות.
  • מנוחה ושימוש בדיקור מערבי לשחרור שרירים כמו PECTORALIS MINOR
  • הזרקה לכתף  של קורטיזון. זהו טיפול תרופתי יעיל  אך  קיים דיווח על הגברת הסיכון להתפתחות קרע בגידים של שרירי השרוול המסובב .
  • בפיזיותרפיה יש להגדיר את מטרות הטיפול: חיזוק שרירי השרוול המסובב, שיפור תנוחה והגדלת טווח תנועתיות הכתף . לאחר שהפחתת הכאב מתרחשת יש לחזק את השרירים מסובבי השרוול.
  • אמצעים פיזיקאליים להקלת כאב והפחתת דלקת, כגון: קירור בשלב חריף, חימום בשלב כרוני ואולטרה-סאונד מקומי.

טיפול ניתוחי

מומלץ רק בחלק קטן של המטופלים בהיעדר תגובה לטיפול לא ניתוחי לאחר תקופה של 6 חודשים לפחות. רוב רובם של הניתוחים  כיום מבוצעים בשיטה הארתרוסקופית.