חוות דעת רפואיות משפטית

חוות דעת רפואיות משפטית – מה מטרתה וכיצד היא מבוצעת

נפגעתם בתאונת דרכים? סובלים מכאבים או מירידה בתפקוד עקב תאונת או מחלת עבודה? לא פעם, על מנת לקבל את הפיצויים המגיעים לכם יש לפנות אל בית המשפט, אשר יעריך יתחשב בפסק דינו בהיקף הפגיעה שלכם, בחומרתה ובהשפעתה על איכות חייכם. במקרים אלו ממלאות חוות דעת רפואיות תפקיד חשוב ביותר והן בגדר חובה. בכתבה הבאה נלמד על חוות דעת רפואיות לצרכים משפטיים, נבין את תפקידן וכיצד הן מבוצעות.

על מנת לקבל מידע מקצועי בנושא חשוב זה פנינו אל ד”ר יעקב פוגלמן, רופא משפחה מומחה ומטפל בכאב, מנהל מרפאת הכאב במחוז צפון של קופת חולים לאומית, ורופא מרפאת כאב במרכז הרפואי רמב”ם. על תחומי עיסוקו העיקריים נמנים טיפולים בכאבים שונים, כמו כאבים כרוניים, כאבי ראש, כאבי גב, אישיאס, כאבי גב תחתון בעקבות פריצת דיסק, כאבי ראש בהיריון, כאבי כתפיים, ועוד. כמו כן, ד”ר פוגלמן עוסק בטיפול במספר רב של חולי סוכרת ומשתלם בנושא מחלת הסוכרת והכאבים הנלווים. אחד מעיסוקיו של ד”ר פוגלמן הינו כתיבה של חוות דעת רפואיות – משפטיות עבור מטרות ותביעות שונות.

ד”ר פוגלמן מנהל את פורום טיפול בכאבים ממושכים/כרוניים בפורטל ועונה בו על שאלות הגולשים.

שלום ד”ר פוגלמן, בתביעות מסוימות לבתי המשפט נדרשת חוות דעת רפואית, מדוע?

בישראל, מידי שנה מוגשות תביעות משפטיות רבות כתוצאה ממגוון גדול של בעיות רפואיות. הבעיות הרפואיות הנפוצות שבגינן מוגשות תביעות לבתי המשפט כוללות פגיעה עקב תאונות דרכים או תאונות אחרות, רשלנות רפואית או מחלות אשר גורמות להתדרדרות במצבו הרפואי של המטופל ולירידה משמעותי בתפקודו.

כיצד נראית חוות הדעת הרפואית? במה היא עוסקת?

חוות הדעת הרפואית מבהירה ועוזרת לשופטי בית המשפט לפסוק באופן נכון וקרוב ביותר לצדק. היא עוסקת בפירוט במצבו של המטופל, בכאביו ובתפקודו היום יומי. משכך יש לה תפקיד מכריע בתיקים רבים ויש לה חשיבות מכרעת בבואו של השופט לפסוק את פסק דינו.

מי מוסמך לספק את חוות הדעת הרפואית?

רופא מומחה רשאי להגיש חוות דעת רפואית בתחום בו הוסמך ובתחום בו הוא עוסק.

ומהן הבדיקות שעשויות להתבצע לצורך חוות הדעת?

המטופל ממציא לרופא המומחה את כל המסמכים הרפואיים הנוגעים לבעייתו הנוכחית. כמו כן, הרופא המגיש את חוות הדעת יבדוק בדיקה גופנית מקפת את האדם, על מנת לתמוך בחוות הדעת.

מידע ועדכונים בנושא ניתן לקרוא גם בדף הפייסבוק: https://www.facebook.com/fogelmanpainless/

כמה עולה חוות הדעת?

עלות חוות הדעת תלויה בגורמים שונים ובעיקר בכמות עבודת הרופא בביצועה. הדבר תלוי במצבו הרפואי והתפקודי של המטופל. אי לכך, בפגישה הראשונה עם הרופא מוערכים כמות החומר והיקף העבודה הנדרשת למתן חוות הדעת.

לעיתים גם הצד השני מגיש חוות דעת משלו. מה קורה כאשר שני רופאים אומרים דברים אחרים על אותו האדם?

חובתו של הרופא המומחה היא להקפיד על ניסוח חוות הדעת באופן מקצועי ומשכנע, כך שגם אם תוגש חוות דעת נגדית משקלה של חוות הדעת שלו יכריע.

האם תוכל לתת דוגמא לחוות דעת שנתת לאורך השנים?

חוות הדעת שנתתי היו בתחום הרשלנות הרפואית וכן על מטופלים עם כאבים כרוניים שמצב כאבם ותפקודם הלך והתדרדר על רקע התפתחות מחלות כאב כרוניות למיניהן. מקרים שכיחים ביותר הינם כאבי גב ומחלות כאב הנגרמות כתוצאה מעבודה פיזית, מחלות ותאונות.

ד”ר פוגלמן, לסיום – כיצד בוחרים את הרופא המתאים לכתיבת חוות הדעת?

חשוב להבין שבחירה חכמה במומחה מתאים, אשר יערוך את חוות הדעת לבית המשפט, היא קריטית להצלחה בבית המשפט. על חוות הדעת להינתן על ידי רופא מומחה ועליה לעמוד בכל הקריטריונים המקצועיים הדרושים מחוות דעת רפואית משפטית. כמו כן נדרש הרופא לניסיון רב ומוניטין מעולה, שכן אז בתי המשפט נענים טוב יותר לתביעות מוצדקות.

ד”ר יעקב פוגלמן הינו רופא משפחה מומחה ומטפל בכאב, המשמש בתור מנהל מרפאת הכאב מחוז צפון של קופת חולים לאומית, ובתור רופא מרפאת בכאב במרכז הרפואי רמב”ם בחיפה. שאלות בנושאי הכתבה ובנושאים נוספים ניתן להפנות אל ד”ר פוגלמן דרך פורום טיפול בכאבים ממושכים/כרוניים.