כאבי כתף- השאלות החשובות ובדיקת הכתף

האופי  של הכאב

הטיפול ב כאבי כתף המהוות את  אחת הסיבות הנפוצות ביותר  לסבל של החולים ומהווה את אחת הסיבות העיקריות לאורטופדים וראומטולוגים עקב  כאבים הנובעים ממערך גידים שרירים ורקמות רכות יחודי  ואינטראקציה  ביניהם .  כאבי הכתף שכיחים מאד בקרב המטופלים  . מספר שאלות שנשאלים באנמזה של הכאב הן קריטיות להבנת סיבות הכאב ולאיתור מקורו על מנת לאפשר טיפול מדויק ואפקטיבי .

האופי  של כאב יכול לכוון לאבחון הבעיה ודרגתה. כאב כתף  בדרגה קלה יכולה לנבוע מלפני או  לאחר פעילות. בעיה רצינית יותר  יותר תגרום לכאב במהלך פעילות ואף לאחריה. במצב קיצוני  הכאב קיים באופן קבוע. חלוקה של דרגת הכאב בכתף :

  • דלקת גידים בשרירים השונים של הכתף בדרך כלל יכולה להופיע  ולהחמיר  לאחר מאמץ ומוקלת לאחר מנוחה.
  • קרע של גידי הכתף יכול לגרום לכאב לילי, המוחמר בתחילה  לאחר מאמץ ובהמשך יכול להחמיר ולהיות קבוע.
  • אוסטאוארתריטיס, ודלקת מסוידת של הגידים  – יכולים לגרום לכאב כתף ממושך וקבוע.

רוב כאבי הכתף הינם ממקור של פגיעה באברי הכתף ( כמו שרירים , גידים, עצמות )  ישירות

מה שאנו קוראים כאב נוסיספטיבי ממקור של פגיעה בשרירים בדידים וברקמות החיבור. אבל יתכן בהחלט שחלק מכאבי הכתף נובעים ממקור שאיננו נוסיספטיבי , אלא נובע מפגיעה במסלול העצבי המוביל את אותות הכאב מהכתף אל מרכזי הכאב במוח. סוג כאב שכזה קרוי כאב נוירופאתי והוא בעל מאפינים שונים מן הכאב ה”רגיל” הנוסיספטיבי.

מה מחמיר ומה מקל על הכאב  

אנמנזה של פעולות המקלות או מחריפות את הכאב מהוות את אחת התרומות העיקריות לאבחון הבעיה ולהוות את אחת מאמות המידה לפתרונה. למשל בתסמונת ההשרוול המסובב  הכאב הטיפוסי מופיע בעת הטית היד הרחק מקו האמצע של הגוף בגובה  הכתף החל מגובה  של 60 מעלות עד 110 מעלות. הסובלים מבעיה זו מספרים  על קושי בהרמת היד  מעל לגובה הכתף ובהסטת היד מאחורי הגב.

ההפרעה התפקודית והכאב  

את עוצמת הכאב ניתנת להעריך במספר אופנים:

1)      תיאור ומידת  ההפרעה התפקודית המלווה את הכאב

2)      ההפרעה לפעילות גופנית והימנעות מפעולות יום-יומיות רוטניות וחשובות

3)      מידת ההפרעה בשינה.

4)      שימוש ב-Visual Analog Scale עוזר בהבנת הגישה  סובייקטיבית של המטופל , ומסייע  ביצירת בסיס לצורך הערכת  מידת ההצלחה בטיפולים השונים אותם נציע ונישם אצל המטופל .

בדיקת שרירי הכתף והפרקים

לחיצה על השרירים המסובבים את הכתף  של הכתף ומיקום רגישות יכול לכוון לבעיה באחד השרירים הרלונטיים . מישוש פרקים כמו למשל של  של מפרק אקרומיו-קלויקולרי( המפרק בין עצם השכמה לעצם הבריח ) יכול להעיד על בעיה מקומית. .או של  תסמונת צביטה כתוצאה של התקצרות ה PEC MINOR . מישוש הטרפזיוס לרגישות ולנוקשות תכוןן להקרנה סומאטית לכתף משריר זה . בדיקת הצוואר כולל שרירי הסקאלניוסים הכרחית להערכת כאבים באזור הכתף.

טווחי תנועה

טווחי תנועה פסיביים ואקטיביים הם קריטייים לאבחון ומושווים  לצד הנגדי. כאשר הטווח האקטיבי מופחת ביחס לפסיבי ניתן להניח כי קיימת הפרעה בפעולת השריר/גיד המפעיל את הכתף. בהגבלה לכל הכיוונים של מפרק הכתף,האבחנה מבדלת היא בין תסמונת הכתף הקפואה לארתריטיס של מפרק הכתף.

כוח שרירים

בדיקת כוח שרירים של שרירי הכתף מתבצעת  כנגד כוח הכובד תוך השואה לצד השני . רפיון שרירים יכולה להתרחש עקב אי שימוש בגלל כאבים, קרע של גידי השרירים מסובבי השרוול ועוד.

מבחנים פרובוקטיביים

מבחנים פרובוקטיביים של הכתף יש להשאיר לסוף הבדיקה של הכתף לנוכח התכנות השראת כאב שהם יכולים לעורר. הם יכולים לשמש גם את המטופל לגלות את הבעיה ממנה הוא סובל או להעריך את יעילות הטיפול אותו קיבל.  הכאב שהמבחנים  מעוררים מהווה את אחד מאבני היסוד של אבחון בעיות הכתף.  מדובר במבחני הלחיצה היכולים להעיד על תסמונת הצביטה שנדבר עליה בהמשך  ע”ש Neer ו-Hawkins. בסימן ע”ש Neer מייצבים את עצם השכם , ומרימים את היד כשהיא לגמרי ישרה  בפלקסיה כשהאגודל למעלה עד שהיד צמודה לאוזן .מכאן שניתן לזכור את שם המבחן NEER  ומה הוא עושה ע”י : “Near to the ear”. לאחר שהיד נמצאת ליד האוזן מכן מסובבים את היד באינטרנאל רוטישיין של הכתף .  הופעה של כאב בקדמת הכתף  נחשבת למבחן צביטה חיובי. הכאב נעלם בדרך כלל בהמשך החזרה הפסיבית של הכתף . סימן הצביטה  הוא ביטוי ללחץ המתעורר בין  גידי  מסובבי השרוול  והבליטה הגדולה של ראש ההומרוס כנגד רצועה  הנוצרת מהקורקואיד, האקרומיון והליגמנט  המחבר אותם  (AC Ligament).

בסימן ע”ש Hawkins  היד נמצאת  בכיפוף לפנים (פלקסיה) של 90 מעלות, והמרפק בכיפוף של 90 מעלות . המטפל  מבצע סיבוב חיצוני של מפרק הכתף  בכוח וגורם לצביטה  של השרירים מסובבי השרוול  מתחת לקשת הקורקוארומיאלית וכאב באזור הכתף . לסימן זה  זה רגישות וסגוליות גבוהה לתסמונת הצביטה.